W połowie XVIII wieku pod Neapolem odkryto Pompeje, gdzie rozpoczęto szeroko zakrojone prace wykopaliskowe. Wydarzenie to rozpaliło do czerwoności umysły artystów i architektów drugiej połowy XVIII w. – spowodowało modę na antyk. Można powiedzieć, że to odkrycie było fundamentem dla mającej nadejść epoki klasycyzmu. Badacze sztuki i architektury, rytownicy, malarze przystąpili do eksplorowania tego i innych miejsc – analizując obiekty i rysując (lub rytując) w ramach grafik. Giovanni Battista
Jako że człowiek uczy się przez całe życie, po powrocie z tegorocznego pleneru w Budapeszcie mam kilka ważnych obserwacji. Z kilkoma mocno zaawansowanymi osobami zastanawialiśmy się nad sukcesami bądź porażkami plastycznymi osób uczestniczących w plenerze. Jak to się dzieje, że osoby tak samo zdolne i posiadające taką samą ilość informacji potrafią tworzyć w warunkach działań "poważnych" (np. plenerowych) na kompletnie inny poziomie ?
W drugim artykule dotyczącym porad plenerowych zajmę się narzędziami oraz niezbędnymi dodatkami, które są pomocne w „warunkach polowych”. Wybierając się na „wypad” plenerowy, warto ze sobą wziąć poniższe rzeczy. Napiszę o wszystkim, pomimo iż niektóre elementy są domniemane bądź nawet nieodzowne.1. Teczka rysunkowa formatem zbliżona do pracy, którą zamierzasz wykonać. Koszt jest niewielki (ok. 30 zł), ale duża pojemność.
W tym artykule, na wstępnie, powezmę jedno założenie, że osoba czytająca tekst uczestniczy lub uczestniczyła w kursie rysunku i ma opanowane podstawy perspektywy, światłocienia itd. Nie będę więc zajmował się tu sprawami związanymi z techniką rysunkową, bo i w czasie plenerów nie jest to najistotniejszy czynnik. Przed wyjściem należy odpowiednio zaplanować temat i miejsce. Jeżeli idziesz sam i jest to Twój pierwszy raz, nie wybieraj tematów ulicznych w centrum miasta.