Czynnikiem, który powoduje, że jedne prace rysunkowe są ciekawsze, ładniejsze i „pełniejsze” od innych jest umiejętność planowania pracy i systematycznego jej budowania. Osoby, które mają problemy z narysowaniem ładnej i uporządkowanej pracy rysunkowej często myślą, że „ci” inni, którym to wychodzi są o wiele bardziej uzdolnieni. Najczęściej nie jest to prawdą. Jeżeli porównamy działania dwóch osób na bardzo podobnym poziomie uzdolnień plastycznych – jedną uporządkowaną i rysującą „warstwa po
Ze względu na duże zmiany w podejściu do budowy tematów egzaminacyjnych i ich oceny, którą zaobserwowałem w przeciągu ostatnich dwóch lat, zdecydowałem się szerzej opisać to zjawisko. Wydaje się, że w roku 2011 osoby odpowiedzialne za rekrutacje na WAPW radykalnie zmieniły podejście do budowy egzaminu wstępnego, który zgodnie z ich odczuciem pozwalał wcześniej na cytowanie wyuczonych odpowiedzi rysunkowych – np. malowanie efektownych akwarelowych prac, które często poza efektownym wyglądem
W niniejszym artykule chcę podjąć temat jednego z najistotniejszych kroków przy budowaniu pracy rysunkowej czy malarskiej, kroku który jest często pomijany lub mało „przemyślany”. Szkic wstępny to plan pracy, jest dla mnie najważniejszym z etapów. Wtedy określam jak praca ma wyglądać, jaki ma być kadr, gdzie ma być ustawiony horyzont poziomy, gdzie (ewentualnie) pionowy, jaka ma być jej dynamika, jak i gdzie ustawić zbiegi – w żołnierskich słowach można to określić jako „strategię”.