Osoby zainteresowane studiowaniem wzornictwa ASP w Warszawie często poszukują odpowiedniego kursu, który pozwoli im przygotować odpowiednią teczkę, a zarazem zdać egzamin. Pierwsza wskazówka — raczej nie znajdziesz rozsądnego kursu / zajęć przygotowujących jedynie na "wzorki"... możesz oczywiście się nie zgadzać, ale tak w zasadzie jest. Powód jest taki, że na tę uczelnię dobrze jest mieć doświadczenie w tzw. rysunku klasycznym, architektonicznym i typowym dla warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Siadasz przed pustą kartką na (zajęciach rysunkowych lub w domu) i zastanawiasz się jak "to" narysować, aby było genialnie wymyślone, świetnie skomponowane i narysowane idealnie z punktu widzenia technicznego... I to jeszcze szybko, bo czasu mało. Masz pustkę w głowie... Wiesz przecież, że nie spełnisz swoich oczekiwań... TO PO CO TO W OGÓLE RYSOWAĆ ? Lepiej zrobię coś innego.
Drugie zadanie egzaminacyjne WAPW (w pierwszym etapie) „rysunek sprawdzający predyspozycje w zakresie wyobraźni przestrzennej“ jest skonstruowane zazwyczaj „wielopoziomowo” – tak aby sprawdzić jak najwięcej elementów budujących predyspozycje kandydata: 1. predyspozycje rysunkowo/plastyczne – „jasność” wypowiedzi graficznej, 2. umiejętność czytania ze zrozumieniem, 3. umiejętność wiązania ze sobą informacji o przestrzeni, 4. umiejętność łączenia informacji pomiędzy rysunkami
Ze względu na duże zmiany w podejściu do budowy tematów egzaminacyjnych i ich oceny, którą zaobserwowałem w przeciągu ostatnich dwóch lat, zdecydowałem się szerzej opisać to zjawisko. Wydaje się, że w roku 2011 osoby odpowiedzialne za rekrutacje na WAPW radykalnie zmieniły podejście do budowy egzaminu wstępnego, który zgodnie z ich odczuciem pozwalał wcześniej na cytowanie wyuczonych odpowiedzi rysunkowych – np. malowanie efektownych akwarelowych prac, które często poza efektownym wyglądem