Portret rysowany z natury to jedno z największych wyzwań artystów. Każda twarz jest inna, wyraża emocje, wiek, rasę oraz często nastrój modela. Najmniejszy niuans rysunkowy może sprawić, że nasze dzieło będzie odzwierciedlało widzialną rzeczywistość, bądź nie. Do wykonania portretów będą przydatne miękkie ołówki, od 3B „w górę”. Przydatne są także miękkie kredki a nawet ołówki stolarskie – czyli wszystko co pomoże nam oddać miękki charakter twarzy ludzkiej Dziewczyna na mrozie.
W niniejszym artykule chcę podjąć temat jednego z najistotniejszych kroków przy budowaniu pracy rysunkowej czy malarskiej, kroku który jest często pomijany lub mało „przemyślany”. Szkic wstępny to plan pracy, jest dla mnie najważniejszym z etapów. Wtedy określam jak praca ma wyglądać, jaki ma być kadr, gdzie ma być ustawiony horyzont poziomy, gdzie (ewentualnie) pionowy, jaka ma być jej dynamika, jak i gdzie ustawić zbiegi – w żołnierskich słowach można to określić jako „strategię”.