Wśród osób uczących się rysunku, właściwie na każdym poziomie wiedzy i doświadczeń rysunkowych, pojawiają się problemy z koordynacją działań. Często nie pamiętamy o utrzymywaniu porządku w pracy (nazwijmy go rutyną) a staramy się na siłę zbudować rysunek „taki jak zdjęcie”, tak aby kadr wyglądał „super foto realistycznie”…
PO CO? Będzie to w dużej mierze stracony czas!
Rysunek jest rysunkiem, a nie zdjęciem i powinien działać jak rysunek. Gdyby miał być taki jak zdjęcie, wtedy o wiele łatwiej, taniej i szybciej byłoby kupić aparat fotograficzny lub kserokopiarkę. Co więcej, dobry rysunek powinien być znacznie lepszy niż fotografia – jest to osiągalne poprzez interpretację graficzną i zdolność abstrakcyjnego myślenia autora. Więc każdy, kto zajmuje się pracą plastyczną, powinien budować własną legendę… a nie opierać się na cudzej lub „fotograficznych” wzorcach.
Pamiętaj, że Twój rozwój plastyczno-rysunkowy może rozwijać się jedynie rytmem, który powiązany jest z wrodzonymi możliwościami. Jeżeli będziesz zachowywał harmonię pomiędzy tym „naturalnym” rytmem własnych możliwości i stopniem rozbudowania prac, wtedy będziesz osiągał sukcesy. Jeżeli zaczniesz starać wyprzedzać te możliwości – pogubisz się. Zwłaszcza w przypadku kiedy wywiązujesz się z zadawanych ćwiczeń rysunkowych bardzo wybiórczo. Twoje możliwości, zamiast wzrastać, zaczną spadać. Wiem, że powyższe jest napisane, mocno abstrakcyjnie więc posłużę się przykładem. Załóżmy, że osoba początkująca po trzech miesiącach nauki rysuje temat pt. „Świątynia grecka”… wiadomo jest, że inna osoba, która ma roczne doświadczenie, narysuje ją lepiej… Jeżeli więc taka początkująca osoba będzie skupiała się na tym, by narysować ją idealnie tak samo jak osoba wiele bardziej doświadczona – najprawdopodobniej nic z tego nie wyjdzie, ponieważ podświadomie taka osoba będzie czuła, że nie ma „aż takich” możliwości. Jeżeli natomiast nasza przykładowa „osoba” założy, że wykona tę pracę, tak jak najlepiej potrafi na swoim poziomie, otwierając swoją głowę na osiągnięcie sukcesu w tym temacie, wtedy wiele się nauczy, nabywając doświadczenie w procesie tworzenia tej pracy. Doświadczenie nabyte w ramach „budowania” naszej hipotetycznej pracy jest znacznie ważniejsze niż jakość i uroda samego rysunku… choć oczywiście te walory też są istotne.
Poniżej umieszczam zestawione hasłowo 10 porad – jak być „ZEN” w procesie nauki rysunku i w czasie egzaminów rysunkowych:
1. Rozwój zrównoważony – opisane powyżej, 2. Własna legenda – opisane powyżej, 3. Rutyna – stwórz własną (pozytywną) rutynę, polegającą na budowaniu prac zgodnie z określonym kluczem. Zaczynamy od szkiców koncepcyjnych, potem budujemy szkic kadru, później podstawową konstrukcję bryłową, dalej budujemy całą „warstwę” linearną” (koncentrując się na węźle) cieniujemy, zaczynając od tła lub dalekich planów podkreślających, następnie budujemy węzeł, pierwsze plany, dopieszczamy pracę… 4. Nagroda – po satysfakcjonującym zakończeniu pracy dajemy sobie nagrodę, właściwie wszystko jedno jaką – istotne jest, że nasz mózg odbierze impuls, że praca została dobrze wykonana. Mózg po otrzymaniu nagrody łatwiej zapamięta poprawny schemat działań.
5. Bądź pozytywny — rysując dla siebie, na ocenę czy zdając egzaminy rysunkowym, nie staraj się z nikim walczyć, czy pokonać !!! Rysuj tak, jak najlepiej potrafisz – nawet jeżeli działasz „na punkty”. Walka „z kimś, czymś lub o coś” stanowi poważną „blokadę”.
6. Szanuj osoby, z którymi rywalizujesz, tak jak szanujesz swoją własną osobę. Jeżeli zauważysz , że twój rywal wykonał świetną pracę – pochwal go i głośno wyraź swoją aprobatę – jest to łatwy sposób, aby w sposób pozytywny „zestroić” otaczający ciebie „rysunkowy” świat z własnym umysłem. 7. Nie oceniaj siebie sam !!! – ty jesteś autorem, masz jak najlepiej wykonać swoją pracę – krytyczną ocenę zostaw innym. 8. Jeżeli zostaniesz skrytykowany bądź nisko oceniony, przyjmij tę krytykę dumnie i z godnością – wyciągając jak najwięcej pozytywnych wniosków. Zrób analizę tego, jakie były powody ew. niskiej oceny czy krytyki. Zapisz te powody w notatniku – jest wtedy mała szansa, że popełnisz te błędy po raz drugi. Jeżeli natomiast nie zapiszesz wniosków, wtedy bez końca będziesz popełniał te same błędy. 9. Wywiązuj się ze wszystkich zadań rysunkowych, które masz do wykonania, najlepiej jak potrafisz, starając się, aby Twoje prace były wykonane na najwyższym poziomie, jaki na danym etapie potrafisz osiągnąć. 10. Naucz się na pamięć stałych elementów prac – drzew, scenek rodzajowych, samochodów, małej architektury – nie będziesz musiał wtedy zawsze myśleć o tym „od nowa”. Zaoszczędzisz tym samym wiele czasu i energii, które zajmują takie „poboczne” elementy.
ZAWSZE BĄDŹ ZEN !