Wielcy Budowniczowie - Architektura Nowoczesna - SIR NORMAN FOSTER

Opublikowano 14 Listopada 2019
Udostępnij:

Sir Norman Foster urodził się 1 czerwca 1935 roku w Manchesterze. W swoim rodzinnym mieście skończył sttudia na Wydziale Architektury i Urbanistyki (School of Architecture and City Planning). Należy wspomnieć, że Sir Norman Foster nosi tytuł Lordowski – Lord of Thames Bank. W czasie swojej kariery architektonicznej ukończył także prestiżowy uniwersytet Yale School of Architecture. Nasz bohater jest także głównym założycielem pracowni architektonicznej Foster and Partners. W latach 80. XX wieku Foster stał się pionierem nowego stylu architektonicznego High-Tech. W „oparach absurdu“ panującej wtedy postmodernistycznej mody na stylistyczny bałagan postanowił tworzyć obiekty podporządkowane nowoczesnej technologii. Pomysł był na tyle dobry, że jego pierwsze budynki do dzisiaj są podziwiane i uznawane za arcydzieła tamtej epoki. Budynek biurowy Banku HSBC w Hong-Kongu jest zbudowany jak gigantyczny pylon mostu – przestrzenna rama, w której zawieszone są szklane kasety przeznaczone na pomieszczenia biurowe. Cały budynek został uniesiony w powietrze i osadzony na kilku słupach tak, aby odsłonić posadzkę placu. W ramach zajęć Kurs Rysunku Moduł wielokrotnie rysowaliśmy ten budynek jako ikonę tego autora. W kontekście budowli inżynierskich należy wspomnieć wiadukt Milau, najwyższy na świecie i biegnący nad doliną rzeki Tarn we Francji. Jak widać zamiłowanie do budowli inżynierskich, ma swoje odbicie w architekturze Fostera. Bardzo ciekawym pomysłem autora jest system Planar stworzony dla firmy Pilkington. System zewnętrznych szklanych elewacji kurtynowych stał się ikoną nowoczesnej architektury. W ramach projektu opracowane zostały elementy nośne w formie stalowych pajęczyn, szklanych belek wiszących oraz stalowych chwytaków, przymocowanych śrubami do szklanych połaci.

Takie rozwiązanie pozwoliło budować gładkie szklane wieżowce i budynki biurowe jak 30 St. Mary Axe czy londyński ratusz. Innymi wielkopomnymi projektami tego autora są przebudowa Raichstagu, którego kopuła stała się znakiem rozpoznawczym Berlina oraz  przebudowa British Museum w Londynie. Oba projekty osadzone są w zabudowie, wielkoprzestrzennych historycznych gmachów. Oba budynki opierają się na propozycji nowego szklanego zadaszenia, które poprzez swą skalę i ruchliwość od nowa definiuje opracowywane obiekty. W Polsce Sir Norman Foster zrealizował projekt biurowca Metropolitan w Warszawie, który położony jest w okolicy Placu Piłsudskiego. Należy nadmienić, że jest to jeden z ulubionych budynków, gdzie organizujemy wiosenne plenery. Metropolitan w rzucie przypomina trójkąt z wydrążonym kołem – wewnętrznym dziedzińcem z elementami wodnymi i przestrzennym oświetleniem w kształcie oplatającej go rury. Zewnętrzna bryła elewacji wzniesiona jest ze szkła, które poprzetykane jest płaskimi, kamiennymi żyletkami. Budynek nie jest wysoki, dobrze wpisuje się w skalę pierzei budynków otaczających plac Piłsudskiego oraz pobliski Teatr Wielki i Gmach Zachęty.

© MODUŁ KURS RYSUNKU - All Rights Reserved