Jednym z najciekawszych tematów akwarelowych są prace o charakterze science fiction. W ramach takiej kompozycji możliwe jest by puścić wodzę fantazji, znaleźć ciekawe efekty świetlne i klimat. Dodatkowo, należy sobie zdawać sprawę, że jest to przestrzeń z całkowicie wymyślonym detalem, nikt tego nigdy nie widział i niewielkie pomyłki nie będą miały zazwyczaj dużego znaczenia (jak np. w przypadku architektury historycznej).
FAZA 1. Narysuj szkic do pracy miękkim ołówkiem 4B, pamiętaj aby nakładać kreskę na tyle delikatnie aby nie zniszczyć papieru akwarelowego. Znajdź horyzont wraz z głównym punktem zbiegu. Staraj się wiernie przenieść proporcje elementów przestrzennych pracy oraz postaci. Budując szkic patrz także na gotową pracę akwarelową (faza 5) – tam czytelne są wszystkie detale.
FAZA 2. Wykonaj podmalówkę do pracy. Pamiętaj aby nałożyć delikatne plamy akwareli na przestrzeni całej pracy. Ta faza odpowiedzialna jest za nastrój i efekty świetlne – plamy mogą się ze sobą przenikać, powinny być malowane na mokro. Warto posiłkować się spryskiwaczem. Pracę ustawiamy pod jednym kątem ok. 10 – 15 stopni odchylenia od poziomu – tak aby woda ściekała w jednym kierunku. Kolory dobierz mieszając ze sobą niebieski (np. indygo) i ciepły żółcień (np. sienę paloną lub golden). Do podmalówki można delikatnie wpuścić także kolor dodatkowy np. red ochre (lub English red). FAZA 3. Namaluj plamowo ostatnie plany – najdalsze budunki. Ciekawy koloryt możesz uzyskać mieszając niebieski, którym zrobiona została podmalówka z fioletem (najlepszym kolorem jest violet-rose). Czym bliższy plan tym niej fioletu – pamiętaj aby dodawać niewielką ilość tego koloru i badać barwę na próbniku.Gdy uzyskasz kolor nałóż go dużymi ogólnymi plamami. FAZA 4. Na wyschniętej powierzchni poprzedniej fazy namaluj detale budynków na I planie. Akwarela przedstawia przestrzeń science fiction więc nie musisz bezwzględnie kopiować przykładowej pracy. Niemniej warto zbliżyć się do układu elementów w tutorialu. Podstawowym kolorem którym wykonasz detal jest sepia. Budynek po prawej stronie jest „cieplejszy” – możesz delikatnie ocieplić sepię innym kolorem. Aby uzyskać zimniejszy odcień budynku po prawej stronie możesz dodać do sepii niewielką ilość fioletu (bardzo niewielką ilość).Na koniec tej fazy namaluj „złamanym” fioletem delikatne cienie na posadzce. FAZA 5. W ostatniej fazie namaluj kontrastowo „niebieski” budynek w centrum kompozycji. Fazę przeprowadź na wysuszonej przestrzeni podmalówki - mokre na suche. Namaluj postaci oraz ich cienie odpowiednio dobranym kolorem. Wykończ detale pracy – możesz zrobić to bazując na swoim indywidualnym pomyśle, wnosząc w kompozycję własną wrażliwość plastyczną. Poniżej wstawione są kolejno fazy pracy - po kliknięciu w pracę można otworzyć ją w dużej rozdzielczości.
Powodzenia.