Samodzielna nauka rysunku – co należy wziąć pod uwagę.
Jesteś osobą, która lubi czasem rysować coś „na boku" oraz tworzyć własne kompozycje artystyczne. Zapewne zastanawiałeś się już czy rozpocząć profesjonalne lekcje rysunku, czy też zostać przy „swoich" własnych działaniach, które dają Ci uczucie artystycznego spełnienia. A może właśnie doszedłeś do „muru" i przestałeś czuć, że się rozwijasz? W tym artykule opowiemy Ci o zaletach i wadach obu rozwiązań oraz o tym jak, w umiejętny sposób, połączyć pracę własną z nauką rysunku w profesjonalnej pracowni.
Zadaj sobie pytanie – dlaczego?
Możliwe, że marzysz o rysowaniu i malowaniu, ale nie masz śmiałości, by wiązać z tym jakieś dalsze plany. Może uważasz, że sztuka jest zarezerwowana tylko dla osób posiadających wielki talent, najlepszych i najzdolniejszych. Musisz wiedzieć, że tak nie jest. Po pierwsze talent (jeżeli nawet istnieje) nie jest podstawowym motorem rozwoju artystycznego. Pierwszym i najważniejszym czynnikiem są Twoje własne chęci i potrzeby. Jeżeli odczuwasz, nieodpartą potrzebę działania artystycznego to znaczy, że posiadasz „ten najważniejszy pierwiastek". Osoby biorące udział w kursach rysunku robią to z najróżniejszych pobudek. Jedni w kierunku przygotowań do szkół wyższych czy liceów plastycznych, inni jako hobby a jeszcze inni po prostu po to, by się odprężyć. Na początku pracy twórczej warto, jest wiedzieć, jaki jest nasz cel. Może on oczywiście ewoluować lub się zmieniać, ale będzie nam zawsze bardzo pomagał.
Zalety pracy samemu.
Jeśli planujesz samodzielną naukę rysunku, to na pewno powinieneś wziąć pod uwagę, że praca samemu, zawsze jest i będzie bardzo ważnym aspektem Twojego twórczego rozwoju. Osoby chętne do włożenia samodzielnego wysiłku artystycznego są bardzo dobrym „narybkiem" do profesjonalnej pracy twórczej. Działając samemu, jesteś zmuszony do znajdowania sobie wyzwań i wymyślania tematów prac artystycznych. Kreatywność działa tutaj niejako od samych fundamentów. Przyzwyczajasz się w ten sposób nie tylko do kreatywnego rozwiązywania zagadnień plastycznych, ale też samemu te zagadnienia wymyślasz i kształtujesz. Takie doświadczenia są bardzo ważne dla Twojego rozwoju.
Zalety pracy w szkole rysunku lub na kursie rysunku.
Sytuacja jest podobna co w przypadku posiadania trenera czy dietetyka przez sportowca. Jeżeli rysujesz lub malujesz samemu, wtedy intuicyjnie ustawiasz się zawsze w „strefie komfortu". Znam wiele osób, które umieją rysować tylko czaszki, buzie, ludziki lub konie „bo to lubią". Z rozwojowego punktu widzenia najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie jest, abyś przestał przebywać w „strefie komfortu" i przeszedł do strefy „odkrywania" nowych przestrzeni dla Twojej pracy twórczej. Pozostając w „strefie komfortu" pozbawiasz się możliwości budowania spektakularnego wzrostu możliwości i formy artystycznej. W takim przypadku kroczek po kroczku realizujesz swój własny cel – często mały wycinek przestrzeni rysunku czy malarstwa. Oczywiście możesz stać się mistrzem takiego „wycinka', ale zawsze będziesz miał chęć rozwinąć się bardziej. Stanie się tak w momencie gdy tylko zauważysz, że „od dawna już się nie rozwijasz".
W czasie profesjonalnego szkolenia za Twój wszechstronny rozwój odpowiada prowadzący. Osoba taka widząc Ciebie niejako z boku, będzie mogła dostrzec to czego w danym momencie potrzebujesz. Dodajmy, że to, czego potrzebujesz, wcale nie musi iść w parze z tym, na co akurat masz ochotę.
Jak więc zostać artystą, rysownikiem czy malarzem ?
Nauka samodzielna czy kurs rysunku?
Stanowisko pracy — przede wszystkim musisz zbudować dobry warsztat. Jakość Twojego miejsca pracy jest ważna z bardzo wielu powodów, także tych związanych ze zdrowiem. My skupimy się jednak tylko na aspektach artystycznych. Po pierwsze nie rysuj i nie maluj na płaskim stole. W takim przypadku kartkę czy płótno widzisz już w perspektywie i każda próba budowy przestrzeni kończy się klęską. Przestrzeń, na której działasz, musisz odbierać całościowo i obserwować ją tak, aby kąt twojego wzroku był możliwie prostopadły. Więcej znajdziesz w tym artykule – STANOWISKO PRACY. Stanowisko pracy masz oczywiście z góry przygotowane na profesjonalnych zajęciach plastycznych.
Czas – pamiętaj, że aby mieć wiele satysfakcji ze swoich działań musisz w nie włożyć wiele serca i zaangażowania. „Na szybko" nie da się wiele osiągnąć. Musisz się poważnie zaangażować. Z jednej strony warto „dawać sobie" dużo czasu na pracę nad swoim hobby. Spędzony czas będzie wprost proporcjonalny do Twoich późniejszych możliwości. Na początku drogi twórczej im więcej czasu, tym lepiej. Później warto, jest wyznaczać sobie zadania. Oznacza to, że dobre jest, by zakładać sobie na każde zadanie rozsądny horyzont czasowy. Co to oznacza ? Rozsądny horyzont czasowy bazuje na Twoim doświadczeniu. Im jest większe, tym bardziej czujesz ile Ci realnie potrzeba czasu, by dobrze wykonać zadanie.
Doświadczenie – to pochodna włożonego czasu. Jeżeli gospodarowałeś nim rozsądnie, to doświadczenie pojawi się szybko i będzie ci „asystowało" w pracy. Ważnym jest także, by nie chować naszych prac „do szuflady" i od razu pokazywać je swoim znajomym. To ważny element budowania doświadczenia. Obecnie mamy tak duży dostęp do narzędzi społecznościowych, że nie stanowi to żadnego problemu, by od razu pochwalić się swoimi osiągnięciami. Powyższe jest największą tajemnicą spełnionych artystów. Nie musisz czekać, aby chwalić się swoim dorobkiem. Zacznij już dziś. Więcej tutaj – NAJWIĘKSZA TAJEMNICA RYSOWNIKA.
Zabawa – to bardzo ważny element Twojej pracy. Staraj się pozytywnie myśleć o swoich zamierzeniach plastycznych. Pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał rysować i malować, nawet Leonardo Da Vinci czy Rubens. Nie stawiaj się ciągle w pozycji osoby, która „nie umie" lub „nie jest profesjonalna". Profesjonalizm nie powinien być Twoim jedynym i nadrzędnym celem. Najważniejszym celem powinna być zabawa rysunkiem i malarstwem i poznawanie świata sztuki. To właśnie daje największą satysfakcję.
Podsumowanie.
Reasumując, najlepsze jest połączenie obu opisanych dróg równocześnie. Praca własna w domu wraz z nauką rysunku w profesjonalnej pracowni da najlepsze rezultaty. Cały proces nauki rysunku czy malarstwa można porównać do filiżanki, którą wypełniamy herbatą. W pracowni, pracując razem z grupą i angażując się w nowe tematy czy zagadnienia nalewamy płyn do pustej filiżanki – wypełniamy ją. Samemu w domu jednak musimy wypić tę „herbatę" z pełnej filiżanki, tak aby było możliwe wypełnianie jej od nowa. Jeżeli nie pracujesz samemu w domu, wtedy płyn cały czas się wylewa z pełnej już filiżanki. Jeżeli natomiast pracujesz tylko samemu, to w filiżance brak jest nowej „herbaty" do wypicia i tym samym „kręcisz się w kółko".